onsdag den 2. januar 2008

Ting nr. 18 og 19. Google Docs

Ting nr. 18 og 19. Google Docs and spreadsheets

Du kender sikkert situationen, hvor du laver et dokument med et udkast til et eller andet f.eks. en vejledning. Dokumentet sender du via e-mail til en række kolleger, der kan læse det igennem og komme med kommentarer, hvorefter du arbejder videre på dokumentet – og sådan kan man blive ved længe.

På nettet findes forskellige muligheder for at lægge sine dokumenter online og dele dem med andre, så man på den måde slipper for at have adskillige dokumenter i omløb og være usikker på, hvilken version der er den nyest. Google Docs er en af dem.

Google Docs and spreadsheets har du allerede adgang til med din Google-konto. Som navnet siger er det muligt at lave tekstdokumenter og regneark. Man kan altid gå tilbage til tidligere versioner og se, hvem der har lavet ændringer i dokumentet.

Du skal bruge din Gmail og adgangskode til at logge ind med.

Når du opretter et dokument skal du bare trykke på New og vælge hvilket slags det skal være tekstdokument, præsentation eller regneark. Senere i processen når du skal dele dit dokument med andre skal du trykke på share.





Her kan du se hvordan det ser ud når du inviterer personer til dine dokumenter. Du kan selv skrive en persons Gmail ind eller du kan udvælge person(er) fra dine kontakter. Du kan selv vælge om de inviterede skal kunne rette/tilføje i dit dokument eller de kun skal kunne læse dokumentet.




Læs eventuelt mere om Google Docs her.

Opgaven

Nr. 16. Udforsk Goggle Docs & Spreadsheets.
Nr. 17. Lav et udkast og invitér en eller flere kolleger til at skrive i dokumentet.

Prøv også at lægge Google Docs ind i din iGoogle.

God fornøjelse

Ingen kommentarer: